W dniu 5 listopada br. w Centrum Biblioteczno – Informatycznym w Wieprzu odbyło się spotkanie informacyjne poświęcone projektowi demontażu i utylizacji wyrobów zawierających azbest, jaki realizowany jest na terenie Gminy Wieprz od 2012 roku.
Gmina Wieprz jest jedną z 96 gmin, którym udało się pozyskać ze Szwajarsko – Polskiego Programu Współpracy dofinansowanie na pokrycie 85% kosztów demontażu, wywozu i utylizacji wyrobów zawierających azbest. 15% wkład własny samorządu gminy pozwala odbierać wyroby azbestowe (eternit) od mieszkańców bez ich udziału finansowego.
Od maja br. do końca października br. z terenu Gminy Wieprz wywieziono na składowisko odpadów niebezpiecznych 70 ton gruzu azbestowego zdemontowanego w latach wcześniejszych przez mieszkańców. Z dachów oraz z elewacji budynków zdemontowano 72 tony eternitu. Z ewidencji jaka prowadzona jest w Urzędzie Gminy w Wieprzu wynika, że w latach 2014-2016 do demontażu pozostało 140 ton wyrobów azbestowych.
W tym celu w okresie od 1.października 2013 r. do 15 grudnia 2013 r. do Urzędu Gminy w Wieprzu powinni zgłaszać się mieszkańcy, którzy zainteresowani są usunięciem eternitu w roku 2014. Po wypełnieniu i złożeniu stosownego wniosku zawarta zostanie umowa na utylizację azbestu. Wzór wniosku pobrać można ze strony internetowej Urzędu Gminy w Wieprzu www.wieprz.pl lub też zgłosić się po niego osobiście w pok. Nr 4 na I piętrze. Mieszkańcy, którzy zainteresowani są udziałem w projekcie w latach następnych, taki wniosek złożyć będą mogli pod koniec 2014 lub 2015 roku.
Od 2014 roku na szczególnych warunkach udział w projekcie będą mogły brać osoby, których dochody miesięczne na osobę w rodzinie nie przekraczają 456 zł netto, a w przypadku osób samotnych 542 zł netto lub osoby, których dochód przekroczył wymienione kwoty lecz znajdują się one w szczególnej sytuacji życiowej ze względu na: niepełnosprawność, długotrwałą lub ciężką chorobę, potrzebę ochrony macierzyństwa, wielodzietności lub niepełnosprawności w rodzinie albo sytuację kryzysową. Generalnie wsparcie dla najuboższych polegać będzie na przyznaniu standardowej blachy w ilości zgodnej z powierzchnią zdemontowanego azbestu, z tym zastrzeżeniem, że maksymalna ilość przyznanej blachy nie może przekroczyć 150 m². Zarówno demontaż eternitu jak i montaż nowego pokrycia dachowego przeprowadzony zostanie przez firmę wyłonioną w drodze przetargu.